Vrouwendag met praktische hulp uit Gods Woord

Ergens onder Almelo, midden in het groen, verzamelden zich op zaterdag 8 juni zo’n 300 vrouwen. Het beloofde een dag vol samenbinding, activiteiten en geestelijke inspiratie te worden.

Wat hebben we uitgekeken naar deze dag. Onder een boog van gekleurde ballonnen en een heerlijk zonnetje liepen we naar een terras aan het water om te starten met een uitgebreide lunch. Daar troffen we dames uit vier BCC-gemeenten, in de leeftijd van 26-60 jaar. Ze zaten in groepjes bij elkaar en er werd gelachen, gekletst en stilletjes of uitbundig genoten.

Circa 300 dames uit 4 gemeenten ontmoetten elkaar tijdens een landelijke dag voor vrouwen

Verbonden door het geloof

Er wachtte ons een dag met leuke activiteiten en momenten van geestelijke opbouw. Want wat ons verbindt is ons geloof in Jezus: Hij is ons tot voorbeeld en wij willen graag van Hem leren. Die verbondenheid was voelbaar in de gesprekken.

Voor deze dag hadden we van tevoren ook wat ‘huiswerk’ meegekregen. We lazen enkele artikelen over de invloed van onze ziel en de invloed van Gods Geest in ons leven. Het was dan ook heel mooi en leerzaam dat Jan-Hein Staal, onze nationale voorganger, aan het begin van de dag en bij het avondfeest aanwezig was om ons hierover meer te vertellen. Na de lunch spoorde hij ons onder andere aan om van Jezus te leren om nederig en zachtmoedig van hart te worden, zodat we volledig op God leren vertrouwen in plaats van op de vaak onbetrouwbare indrukken van onze ziel.

“Vertrouw op de Here met je hele hart en steun op je eigen inzicht niet.”
Spreuken 3:5

Na deze start gingen we in groepjes uit elkaar om activiteiten te doen: van sportief tot creatief, en van zingen tot samen een terrasje pakken.

Na een gezellige lunch verzamelden de vrouwen zich voor een opbouwende start van de dag, waarbij voorganger Jan-Hein Staal onder andere sprak over Spreuken 3:5.

Esther uit BCC West-Nederland was deze middag op het water te vinden:

“Hier in de buurt is een riviertje met heuse niveauverschillen en we zijn met meerdere kano’s en kajakken stroomafwaarts gevaren. Het was genieten van de prachtige omgeving, en natuurlijk genieten van en met elkaar. Zo leer je elkaar weer op een andere manier kennen, door samen plezier te hebben en de goede gesprekken tussendoor.”

 

Bijzonder bezoek

Tijdens de barbecue kwam tot onze verrassing een wensambulance het terrein opgereden. Wilma uit BCC Gelderland is een goede vriendin van velen en dankzij de toegewijde vrijwilligers van de wensambulance kon ze ondanks haar ziekte toch iets van deze landelijke vrouwendag meemaken. Ze had er zo naar verlangd om al haar vriendinnen nog een keer te kunnen zien. Velen maakten een praatje met haar en ook tijdens het avondprogramma kon ze erbij blijven. Ze kreeg de microfoon aangereikt en bedankte – met een verrassende kracht in haar stem – voor alle praktische hulp en bemoedigingen. Ook raadde ze ons dringend aan om je christelijke vrienden – je broeders en zusters in het geloof – vaak op te zoeken, want je hebt elkaar nodig.

Bijzonder bezoek van Wilma dankzij Stichting Ambulance Wens

Een Bijbelse “masterclass” over de mens

We hadden het meeste uitgekeken naar de avondsamenkomst. Je kon dat ook gerust een “masterclass” noemen over hoe we als mens in elkaar zitten en hoe we ons kunnen verhouden tot God. Je hebt een lichaam, een ziel en een geest, zo hoorden we – dat is hoe de Bijbel de mens beschrijft. Onze gedachten en gevoelens kunnen ons onrustig maken, dat is onze ziel die zich roert. Maar het is de bedoeling dat onze geest in verbinding staat met de Geest van God zelf, dan krijgen we een leven dat geestelijke vastheid heeft en vrede en rust geeft.

Elise uit BCC West-Nederland vertelt wat haar het meest is bijgebleven:

“Er staat in de Bijbel dat Gods Woord scheiding kan maken tussen ziel en geest (Hebreeën 4:12). Dus een tekst uit de Bijbel kan zo duidelijk zijn, dat het al die gedachten die je hebt kan sorteren. Het helpt je in te zien welke gedachten vanuit je ziel komen (op basis van je zintuigen), en welke gedachten van God komen, als je met je geest open staat voor Gods Woord.”

 

Vrolijke afsluiting

De bonte avond na de samenkomst was een knipoog naar het verleden, met hilarische anekdotes en spelletjes. De dag sloot af met een liedje waarvan het refrein zo klonk: “Vroeger was alles anders, maar NU leven wij, wij krijgen het steeds beter, sluit maar aan in onze rij…”

Wat zijn we dankbaar dat we nú mogen leven, met zoveel medezusters om ons heen, die hetzelfde verlangen hebben om voor God te leven. Dat geeft hoop en geloof voor de toekomst!

Rebekka uit BCC Groningen keek met blijdschap uit naar deze dag:

“Zo’n vrouwendag is kort samengevat: geloofsversterkend!  Onder de lunch hadden we het er met een aantal moeders over hoe belangrijk het is om de goede sfeer thuis te bewaren. Wat mij het allermeest heeft aangesproken is om een geestelijk mens te worden in plaats van dat de ziel de overhand neemt. Om niet te vertrouwen op ons eigen inzicht, maar met onze geest ervoor te kiezen om Gods woorden als leidraad te gebruiken in ons leven.”

 

Een vrolijk lied om de bonte avond mee af te sluiten

Dit artikel is overgenomen van BCC Nederland.